سال چهارم | شماره چهل ام | ژوئن  2008 / خرداد  1387 | شناسنامه و تماس  |   آرشیو چراغ         

 

سخن سردبیر

 

گزارشگر حقیقت ساده، منیره برادران، گزارشی از فجایع گروه قنات که در شهر جهرم و در سال های اول انقلاب واقع شد تهیه کرده که در سایت های خبری ایرانی خارج از ایران منتشر شد. در امکانی که ایجاد کرده است، سه نفر از شاهدان واقعه خاطرات خود را از قتل و مثله ی اعضا و هواداران سازمان ها و گروه های سیاسی در شهر جهرم تعریف می کنند.  >>>

این بار شما هم اعلامیه ی جهانی حقوق بشر را امضا کنید

 

تصعیدزدایی از سوراخ کون

حمید پرنیان

 

سوراخ کون، هم برای مرد و هم برای زن، یعنی برای دگرجنسگرایی، ابژه ای است که کارکرد و نقش جنسی ندارد و تنها پشت درهای بسته می توان از آن برای بیرون راندن مدفوع بهره گرفت. پس از مرحله ی مقعدی، همچنان که با دستمال یا آب، سوراخ کون را پاک می کنیم، کارکرد جنسی آن را نیز پاک کنیم؛ باید خیلی زود مرحله ی مقعدی را پشت سر گذاشت و به مرحله ی آلتی (شما بخوانید فالوسی) درآمد. اما همین گفتمان می گوید همجنسگرایان نتواستند خود را از این مرحله بیرون بکشند و در آنجا مانده اند و تثبیت شده اند.    >>>

 

 

زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی ایران، پدرسالاری است

ساسان قهرمان

 

در نظام‌هایی که بر پایه‌ی دموکراسی اداره می‌شوند، احزاب و دولت‌ها باید بتوانند نظر مردم را به برنامه‌های خود جلب کنند و به آن‌ نیز پاسخگو باشند. برعکس، در نظام‌های دیکتاتوری، دولت‌ها به خواست و دستور «شخص اول» مملکت تشکیل می‌شوند تا منافع او و وابستگان به حزب  یا قشر حاکم را تأمین کنند. دیکتاتورها اغلب به هم شبیه‌اند و روش‌های مشابهی را برای فریب یا سرکوب مردم و جهان به کار می‌گیرند.   >>>

 

متن سخنرانی نماینده سازمان ایرکیو در مراسم اهدای جایزه ی فیلیپا در نیویورک

 

آرشام پارسی هستم و به اتفاق همکارم خانم روشن برهان خوشوقتیم که به نمایندگی از سازمان دگرباشان جنسی ایرانی امروز در خدمت شما دوستان عزیز در نیویورک باشیم.

قبل از هر چیز باید از کمیسیون جهانی حقوق بشر دگرباشان جنسی تشکر و قدردانی کنیم که جایزه ی حقوق بشر امسال خود را به ما اختصاص دادند. وقتی پائولو اتلبریک خبر اختصاص دادن جایزه ی فیلپا را به من داد مشغول کار بر روی پرونده ی مهدی کاظمی بودم >>>

 

 

IRQO at IGLHRC's "Celebration of Courage"

 

My name is Hossein Alizadeh and I am the communication coordinator at IGLHRC. As a IGLHRC staff member who has worked closely with Iranian Queer Organization (IRQO) over the past two years, and as an Iranian who extremely proud of IRQO’s activities and outreach, it is my honor and pleasure tonight to  >>>

 

 

واقعیت های زندگی

کاترین ولین

 

در حالی که خاورمیانه مرکز توجه جهانی است انتخاب Equality Forum برای پوشش دادن وضعیت دگرباشان جنسی در کشورهای مسلمان کاملا به جا بود.  هفته ی آینده نشست سالانه ی Equality Forum که در حقیقت کنفرانس جهانی حقوق مدنی دگرباشان است در فیلادلفیا برگزار می شود. >>>

Facts of life
KATHERINE VOLIN

At a time when the Middle East is at the center of the world stage, this year’s Equality Forum theme of gays in the Muslim world is a perfect fit.

Next week’s Equality Forum, >>>

 

 

متن سخنرانی نماینده سازمان ایرکیو در نشست فیلادلفیا

 

من، آرشام پارسی، بسیار خوشحالم که امروز به اتفاق همکارم روشن برهان از طرف سازمان دگرباشان جنسی ایرانی در این نشست شرکت می کنم. قبل از هر چیز مایل هستم که از جاستین ویور و جف ولوسون و دیگر حامیان سازمان تشکر کنم که امکان شرکت در این نشست را برای ما فراهم کردند.

انتخاب بین همجنسگرا بودن و مسلمان بودن برای من دغدغه ای دائم و شخصی است. زیرا همانند بسیاری از دوستانم هویت من از دو عامل تأثیر گرفته است: اسلام و همجنسگرایی. >>>

 

 

IRQO at Equality Forum in Philadelphia

 

It's my pleasure and honour to represent the IRanian Queer Organization and its members on this panel along with my colleague Roshan Boran. Before anything, I would like to thank our generous sponsors, among them Justin Weaver and Jeff Woloson, whose financial support made it possible for us to participate in this panel. >>>

 

باز هم در اصفهان

 

نیروی انتظامی روز جمعه 10 اسفند ماه 1386، در شهر اصفهان، در ساعت 9:30 شب، به مهمانی تولدی که آن تعدادی مردان جوان جمع شده بودند هجوم برده و افراد حاضر در مهمانی را دستگیر کرده و به بازداشتگاه برده است. کسان دیگری را هم که در زمان هجوم مأموران در محل پارتی حضور نداشته و از محل خارج شده بودند را در روزهای بعد در خانه و یا در محل کارشان دستگیر کرده است. این افراد را در حددود 12 روز در بازداشتگاه نگاه داشته و مورد شکنجه قرار داده اند. از مواردی که ذکر شده ضربه به کف دست با کابل و به تعداد زیاد و به دفعات زیاد بوده است. >>>

 

داستان اخراج من از محل کار

سیامک

 

یادم می آید مهر ماه سال 1383 بود و من از طرف یکی از آشنایان به شرکتی که مجری ساخت یک کارخانه نزدیک یکی از شهرستان های مرکزی ایران بود معرفی شدم. البته از همان ابتدا در مورد قبول این کار احساس خوبی نداشتم اما به علت اینکه باید قسط سنگینی را که از بانک گرفته بودم ماهیانه پرداخت می کردم مجبور به پذیرش آن شدم. محل کارخانه خارج از شهر بود و حدود 30 کیلومتر با شهر فاصله داشت. روز اول کارم بود و مدیر پروژه مرا به سایر همکاران معرفی کرد. احساس خوبی نداشتم و بعضی نگاه ها روی صورتم سنگینی می کرد. >>>

 

 

من یک ترانس سکسوال هستم از ایران

وهرام

 

من یک ترانس سکسوال هستم از ایران. در بدن زن به دنیا آمده ام، اما مرد ام. از طرف خانواده ام تهدید به مرگ شده ام. از خانه فرار کرده ام و در حال حاضر جایی برای ماندن ندارم. مدت دو سال است که هورمون می خورم. تأثیر هورمون در چهره ام پیداست، کاملا مردانه شده است، اما در بدن و هیکلم تغییری ایجاد نشده و هنوز همچنان زنانه باقی مانده است. به دلیل تضادی که صورت مردانه ام با سینه های زنانه ام ایجاد می کند و کاملا از زیر لباس مشخص است، نمی توانم زیاد در انظار ظاهر شوم و به همین دلیل امکان کار کردن هم ندارم. تا به حال چند بار دست به خودکشی زده ام. >>>

 

گرایش جنسی – مفهومی گسترده

کامیار مسافر

 

هنگامیکه بحث گرایش جنسی به میان می آید این مقوله در ذهن بسیاری از مردم عادی شامل داشتن گرایش عاطفی و جنسی به جنس مخالف است. در حقیقت گرایش به غیر جنس مخالف و نیز تنها گرایش جنسی و تنها گرایش عاطفی دور از ذهن و غیر قابل فهم می نماید. اما در حقیقت این قانون برای اکثریت مردم صادق است اما در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد. در واقع برای گنجاندن استثنائات موجود تعریف کلی از گرایش جنسی را بایستی به صورت زیر تصحیح کرد: گرایش جنسی شامل گرایش عاطفی یا جنسی و یا هردو و یا هیچکدام به جنس مخالف یا موافق و یا هر دو و هیچ کدام می شود.>>>

 

هایاستان .. هایاستان ...  چه به سر تو آمد که فرزندانت را آواره کردند ؟!؟

واراند

 

 آپریل 2008 میلادی، 93 سال از جنایت بزرگ دولت عثمانی (ترکیه ی امروزی) در حق ملت ارمنی ساکن ارمنستان غربی می گذرد؛ جنایتی که در کشور ترکیه بعد از سالها هنوزهم تابو است و پرداختن به آن مجازات زندان دارد و در مواردی حتی کسانی که به این مسأله بپردازند، را به قتل می رسانند. چند سال قبل بود که روزنامه نگار ارمنی تبار "رانت دینک" را در استانبول به علت پرداختن به مسئله ی کشتار ارامنه ترور کردند و البته تمامی جمعیت های مدافع از حقوق بشر، دولت ترکیه را در این ماجرادخیل می دانند.>>>

 

 

همجنس گرایی و غزل پست مدرن

سید مهدی موسوی

 

تا اواسط قرن بیستم میلادی نظر اكثر روان پزشكان در مورد همجنسگرایی همان تفكر عامه مردم بود: همجنسگرایی نوعی فساد اخلاقی آشكار است و این افراد را باید (در خوش بینانه ترین حالت) به راه راست هدایت كرد. با تبلور نظریات جدید زیگموند فروید نگاه پزشكان نسبت به این مسئله از یك «فساد اخلاقی» به «اختلال روانی نیازمند به درمان» تغییر كرد. بنا به نظر فروید، همجنسگرایی در نتیجه اختلال در سیر مراحل تكامل زندگی انسان اتفاق می افتد. ظاهراً از نظر او این اختلال در پیشرفت مراحل تكاملی چندان شدید نیست و به نظر او این افراد برای استفاده از روش های روانكاوی بسیار مناسب بودند. البته بعضی دیگر از پیروان مكتب روانكاوی اینقدرها هم خوشبین نبودند و همجنس گرایی را ناشی از تعارضات و صدمات روحی روانی  >>>

 

دگرجنسگرایان دیروز همجنسبازان امروز و پدران و مادران فردا هستند

هیوا كردستانی

 

هر گاه بحث از مشکلات دنیای همجنسگرایان ایران می شود مواردی چون نظام حاکم، مذهب، فرهنگ حاکم بر اجتماع، نا آشنایی مردم با همجنسگرایی، حضور مردم همجنسگرا ستیز، و معضلاتی از این دست به میان می آید اما یکی از رنج های نهفته و بی صدایی که برای جامعه ی همجنسگرا به یک سرطان ریشه دار و غیر قابل علاج تبدیل شده معضل دگرجنسگرایان همجنسباز می باشد که كارشان تجاوز جنسی، روحی، اخلاقی و اجتماعی و تحقیر نسبت به همجنسگرایان است.

 زندگی در جوامع بسته با فرهنگ های به غایت سنتی، وجود حكومت های ایدئولو‍‍‍‍‍‍ژ‍یك و از همه مهمتر بحث لاینحل مذاهب و دستورات مذهبی كه حتی برای نوع توالت رفتن هم روش ارائه داده است >>>

 

 

دیالوگی با واراند

علی صیامی

 

در تماس های نخستینم با آلمانی ها، وقتی از تعداد زیادی از آن ها شنیدم " این غذا باب طبع من نیست" و یا " این موسیقی با سلیقه ی من سازگارنیست"، تکان نسبتا شدید و دلچسبی بر ساختمان ذهنیت زبانی ام حس کردم.  درعادت زبانی من، اظهارنظر شکل دیگری داشت: " عجب غذای مزخرفی، چطوری این آلمانیا اینارو می خورن؟" یا " چه فیلم مزخرفی بود." فکر می کنم در نوعِ عادت زبانی بسیاری از آلمانی ها در اظهارنظر، درونی شدنِ تئوری نسبیت و همزمان شکل گیریِ فردیت شان را می توان دید.  تیترِ مقاله ی خانم یا آقای "واراند" در نشریه ی چراغ / سال چهارم، شماره ی 38، مارس 2008/ "جامعه ی متوقع و ابهام در فردیت" جذبم کرد تا بخوانمش >>>

 

 

همجنس گرایی زنانه و معنای درون فرهنگی آن در زبان فارسی

سهند شمس اسحاقی

 

شاید برای بسیاری از ایرانیانی که در ایران زندگی می کنند، تمایلات همجنس خواهانه چه از نوع مردانه و چه از نوع زنانه آن معنا و مفهومی نا مانوس داشته باشد؛ بدلیل آنکه شرایط حاکم بر فضای فرهنگی و اجتماعی ایران به پشتوانه  متضمّنهای قانونهای آن طی سه دهه گذشته امکان بسط و ترویج این مفاهیم در بین افکار عمومی را فراهم نکرده است لذا طبیعی به نظر می رسد که بخش عمده ای از ایرانیان داخل ایران بنا به تضیقات فرهنگی و اجتماعی حاکم، حقوق همجنسگرایان ایرانی را نه تنها به رسمیّت نشناسند بلکه این گرایشات  می تواند تداعی کننده معنا و مفهومی غریب و بیگانه برای آنها باشد . >>>

 

 

قانون جدید مجازات اسلامی

این قانون هنوز به تصویب نرسیده است

 

لواط
ماده 18-221 : لواط عبارت است از دخول آلت رجوليت به اندازه ختنه‌گاه در دبر انسان مذکر؛ هرچند مرده باشد.
ماده 19-221 : حد لواط برای فاعل درصورت عنف يا دارا بودن شرايط احصان قتل است ودر صورت فقدان شرايط احصان صد ضربه تازيانه است و حد لواط برای مفعول در صورتي كه بالغ و عاقل باشد و اكراه نشده باشد، قتل است.
تبصره- شرايط احصان در لواط همان شرايط احصان در زناست.
>>>

 

 

اولین وبلاگ دگرباشی که دیدم

وبلاگ نویسان دگرباش و وبلاگ نویسان غیر دگرباش به دعوت رضا پسر بازی کردند

 

در دو سرمقاله ی آخر نشریه چراغ با صحبت از نو شدن سال،از آشکارگری دگرباشان خواندیم و اینکه چطور در سال گذشته صدای جامعه دگرباشی به گوش ها رسیده و بی نیاز به آشکارگری شناسنامه ای، با پیگیری و با حرکت های مثبت و جمعگرا دارند در جامعه شناخته می شوند. به تأثیر مثبت و خیلی ضروری فعالان اجتماعی دگرباشان و اهمیت فعالیت های اجتماعی که چهره مثبت و همبسته و دلسوز جامعه دگرباشان را به دیگران معرفی می کنند و جای خوب خود را در میان دیگران می شناسند و به خود احترام می گذارند و لزوم احترام به خود را به دیگران در فرصت های خودساخته یادآوری می کند هم اشاره شده بود. >>>
 

 

دو شعر از عبدی

 

به خود نگاه می‌كنم

 

هجوم كابوس‌وار دلتنگی‌های روح

پرواز عبث امیدواری‌های غریب

همآغوشی دلهره‌آور شك و ترس

>>>

 

 

به نام آن که احساس را آفرید

 

دوست نداشتم این را بنویسم چون نه حوصله ی این کار را دارم و نه مثل خیلی ها علاقه به یادداشت و یا نقد نوشتن دارم. اما حس کردم یک جور باید این کار را انجام بدهم. سعی می کنم روان بنویسم که اذیت نشوید. معذرت می خواهم که فونت فارسی ندارم. فکر می کنم این دومین باری هست که سکسولوژی را انداختین! یکی از دلایل این که من به علاقه ی خودم نسبت به همجنس خودم افتخار می کنم و واقعا مغرور هستم این است که باور دارم احساسات همجنسگرایانه بر خلاف احساسات هتروها کمتر درگیر سکس است و بیشتر آن عشق خالص و اصیل و آن علاقه است که علاقه را به وجود می آورد نه اینکه اول از جنبه ی سکس میل یا علاقه ایجاد شود. می دانم که این باور من درست است چون راجع بهش تحقیق کرده ام. نه اینکه بخواهم موضع نفی سکس در هر گونه رابطه ای را داشته باشم و بخواهم به هر صورتی به گونه ای سکس داشتن را محکوم کنم.  >>>

 

 

اطلاعاتی تکمیلی در ارتباط با روند پناهجویی در ترکیه

آرشام پارسی

 

در شماره ی 30 نشریه ی چراغ اطلاعاتی درباره ی روند پناهندگی از طریق دفاتر کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل، و به ویژه دفتر سازمان ملل در ترکیه منتشر کردیم. در طول ماه های گذشته تغییراتی در این روند به وجود آمده است.

اول اینکه تعداد پناهجویان در ترکیه به دلیل شرایط ویژه ی منطقه افزایش پیدا کرده است و این امر باعث شده است که زمان بررسی به پرونده ها طولانی تر شود. به عنوان مثال در گذشته وقتی که شخص پناهجو خود را به دفتر سازمان ملل معرفی می کرد، پس از انجام مراحل ثبت نام تاریخ مصاحبه ی قانونی او را تعیین می کردند و این تاریخ از دو هفته تا چهار ماه متغیر بود اما در حال حاضر معمولا تاریخ های تعیین شده حدود ده ماه تا یک سال پس از ثبت نام است و در طول این مدت پناهجو می باید تمام هزینه های جاری اعم از مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و هزینه هایی خاص مانند اقامت موقت در ترکیه و >>>

 

چاپار

چون همدیگر را نمی بینیم اینجا می گیم.

خبرها و آگهی های خود را به آدرس  editor@irqo.net بفرستید.

 

تولدتان مبارک

-----------------------------------------------------

باربد     پیام    پریسا    خشایار     ماهان   حمید    فرشاد   تکین

 

 

ماها - مجله ی الکترونیکی همجنسگرایان ایرانی

Majaleh_maha@yahoo.com

دلکده - ماهنامه ی ادبی همجنسگرایان ایرانی

delkadeh@gmail.com

رنگین کمان – فصلنامه ی دگرباشان ایرانی

majalehranginkaman@gmail.com

چراغ – نشریه ی دگرباشان جنسی ایرانی

member@irqo.net

 همجنس من – نشریه ی لزبین های ایرانی

hamjenseman@gmail.com

 هومان – اولین مجله ی همجنسگرایان ایرانی  (توسط سازمان ایرکیو به صورت الکترونیکی منتشر خواهد شد)

 ضیافت

 

 

مطالب چراغ را همراه با اسم چراغ بازچاپ کنید.